En style-guide er en reference, som er skabt af et firma eller en afdeling, hvor der indsættes de vigtigste ord, fagudtryk, beskrivelser, mm. som alle, der skal skrive for firmaet, har adgang til. Gøre al kommunikation klart, korrekt og ens.
Style-guides skaber og bevarer firmaets brand. Budskabet er altid ens, uanset hvem har skrevet teksten.
Som korrekturlæser i USA brugte jeg style-guides til næsten hver eneste opgave hos forskellige firmaer. Med dette værktøj, kunne tonen beholdes, selv om en freelancearbejder som mig hjælper til.
Style-guides skaber og bevarer firmaets brand. Budskabet er altid ens, uanset hvem har skrevet teksten.
Som korrekturlæser i USA brugte jeg style-guides til næsten hver eneste opgave hos forskellige firmaer. Med dette værktøj, kunne tonen beholdes, selv om en freelancearbejder som mig hjælper til.
Hvordan laver man en style-guide?
- Jeg mødes med afdelingchefen og/eller andre, som vil være med til at skabe en style-guide til firmaet. Vi tager hensyn til firmaets brand, tone, budskab, osv.
- Sammen begynder vi at opbygge noget, som hurtigt kan findes ud af, når en medarbejder søger det rigtige ord, udtryk, eller frase.
- Efter det grundlæggende arbejde er gjort, kan firmaet selv tilføje til style-guiden, når og hvor det passer bedst.

Kontakt mig for et uforpligtende møde
Claudia Shechtman
30136086
info@languageportal.dk
Claudia Shechtman
30136086
info@languageportal.dk